نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استاد یار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چکیده
عالم برزخ یکی از مسائل بنیادین آموزههای دینی است که در ابعاد گوناگون کلامی، فلسفی و عرفانی در طول زمان مورد بحث و تحقیق بوده است. به عقیده ابن عربی عالم برزخ به دو قسم نزولی(حد فاصل میان عالم معانى و اجسام طبیعی) و صعودی(برزخ پس از مرگ) تقسیم می شود، و معتقد است که برزخ صعودی همانند عالم دنیا جسمانی، اما خالی از هر گونه جرم مادی و عنصری است، تنها اوصاف و لوازم ماده از قبیل شکل، صورت، حدّ، کمّ، کیف، اعراض را در بر دارد. از نظر ایشان این عالم ساخته شده از جوهری است که از جهتی به جوهر جسمانی شباهت دارد و از جهت دیگر به جوهر عقلی شبیه است، و یک وجود حقیقی است که همه محالات در آن ممکن می گردد. از ویژگی های آن این است که هرچه در دنیا در نفس انسانى بالقوّه بوده در عالم برزخ به فعل تبدیل می شود، همه اعراض در آن عالم قائم به نفس می شوند. به عقیده ابن عربی در خصوص کیفیت تصرف نفس بر بدن برزخی، نفس در عالم برزخ بر بدن برزخی همانند بدن مادی تسلط کامل پیدا کرده و بالاراده بر آن تصرف می کند، بر خلاف بدن دنیوی و مادی که تصرف آن قهری و طبیعی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of the Purgatory World in Ibn Arabi's thought
نویسنده [English]
Assistant professor, Islamic science and culture academy
چکیده [English]
Purgatory world has been one of the fundamental religious teachings that has been debated and talked about a lot in different aspects of theological, philosophical and mystical points of view since long ago. Ibn Arabi divides Purgatory world into two realm; descending section (the distance between the World of intellect and Natural Objects) and ascending realm (Purgatory world after death). He believes that the ascending purgatory is physical like the corporeal world, but unlike this world is empty of any material or elemental mass, and only contains the material attributes and supplies such as appearance, limit, quantity, quality and Accidents. He believed that this world is made of a Substance that on the one hand is similar to the material Substance and on the other hand is similar to intellectual Substance and is a genuine existence in which any inconceivable gets conceivable. Another property of the Purgatory world is that anything that is potential in human soul in this world will get actual in the purgatory world. All Accidents will be self-reliant in the Purgatory World. In Ibn Arabi's opinion quality of possession of the soul over the Purgatory body is that soul thoroughly possesses the Purgatory body like that of material body; the soul in Purgatory world possesses the body Voluntary while the soul in this world possesses the body forced and natural.
کلیدواژهها [English]