«عدالت عامه صحابه» در بوته نقد منطقی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه الزهراء تهران ـ ایران

2 استاد گروه دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه الزهراء تهران ـ ایران

3 کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه الزهراء

10.22034/kalam.2025.1146.1136

چکیده

چکیده

اعتقاد به عدالت ‌عامه صحابه پیامبراکرم(ص) وجه غالب عقیده اهلسنت است. در منابع اهل‌سنت برای اثبات عدالت ‌عامه از دلیل اجماع و دلایل نقلی استفاده شده است. پژوهش حاضر با بهره‌گیری از علم منطق و صناعت مغالطه، به ارزیابی گزاره «همه صحابه عادل هستند» و ادله اثبات آن پرداخته است. در بررسی‌های انجام شده، چند مغالطه از جمله: پیروی کورکورانه از مرجع، تعمیم‌شتابزده، مغالطه بار ارزشی کلمات، مغالطه کنه ‌و وجه و... قابل دستیابی بوده است. برای مثال، اهلسنت نظریه عدالت عامه را با تکیه بر رای اجماع که به عنوان مرجع معتمد نیز هست، پذیرفته‌اند؛ و این در حالی است که پژوهش حاضر، «دلیل اجماع» را دربردارنده مغالطه «پیروی کورکورانه از مرجع» دانسته است. این بدان معناست که تاثیر و نفوذ «مرجع» باعث شده تا مستندات تاریخی ـ اجتماعی بی‌اهمیت انگاشته شود و عدالت عامه صحابه تایید شود. در نهایت با برخی ادله اثباتی، همچنین رد و ابطال گزاره «همه صحابه عادل هستند»، عدالت عامه ضعیف و بی‌اعتبار تلقی شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

"The Public Justice of the Companions" Under Logical Analysis

نویسندگان [English]

  • Mahnaz Amirkhani 1
  • Fathiyeh Fattahizadeh 2
  • Hosna Hemmati 3

1 Assistant Professor of Department of Philosophy and Islamic Wisdom Faculty of Theology and Islamic Sciences, ‎Alzahra University, Tehran, Iran

2 Professor , Department of Quranic Studies and Hadith, Faculty of Theology, Alzahra University, Tehran, Iran

3 Masters of Islamic Philosophy and Theology of Al -Zahra University

چکیده [English]

Abstract

The belief in the public justice of the Prophet Muhammad’s (peace be upon him) companions is the predominant tenet in Sunni doctrine. In Sunni sources, consensus (ijma') and transmitted reasons have been used to prove public justice. The current study, employing logical reasoning and sophistry methods, evaluates the proposition that "all companions are just and the reasons supporting In implemented research, several sophistries, including blind adherence to authority, hasty generalizing, sophistry in the value of words, and Nothing But Sophistry, have been achieved. For instance, Sunni followers have accepted the public justice doctrine based on the authority of consensus, which is also a trusted religious reference. However, this study reveals that the "consensus reason" involves the sophistry of "blind adherence to authority." This indicates that the influence and authority of the religious reference have caused historical and social evidence to be understated, affirming the companions' public justice. Ultimately, through some proven evidence and refusing the proposition that "all companions are just," the concept of public justice is deemed to be weak and invalid.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public Justice
  • Logical analysis
  • Fallacy of Public Justice
  • Accident Fallacy
  • Poisoning the Well Fallacy
  • تاریخ دریافت: 18 بهمن 1403
  • تاریخ بازنگری: 20 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش: 09 شهریور 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 09 شهریور 1404