نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه الزهرا
2 دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه الزهرا (س)
3 دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
4 دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا (س) تهران، ایران
چکیده
تعلیم و تربیت همواره متأثر از تصویری است که رویکردهای فلسفی و به تبع آن رویکردهای اجتماعی و روانشناسی از انسان ارائه میدهند و در واقع از زوایه دید خود به معرفی انسان میپردازند .پژوهش پیشرو در جست و جوی رهیافتی است که شناختی صحیح و واقعبینانه در رابطه با زیرساخت های انتخاب و رفتار انسان ارائه بدهد. بر این اساس به بررسی تطبیقی الگوی انتخابگری انسان در آرای علامهطباطبایی و ویلیام گلسر با نظر به مفاهیم شاکله و دنیای مطلوب پرداخته است. در این پژوهش ابتدا با روش توصیفی-تحلیلی دو مفهوم شاکله و دنیای مطلوب تعریف و تبیین شده است و سپس با روش تحلیل تطبیقی، تفاوتها و شباهتهای این دو مفهوم مورد بررسی گرفته است. گام نهایی این پژوهش مقایسه و استخراج دلالتهای تربیتی متفاوت حاصل از دو مفهوم شاکله و دنیای مطلوب با استفاده از روش استنتاجی است. مقایسه این دو مفهوم نشان داد، دنیای مطلوب به عنوان یکی از عناصر زیرساختی تأثیرگذار در انتخاب و رفتار انسان تنها به عوامل درونی میپردازد. بنابراین گلسر به شناختی ناقص از زیرساخت های مؤثر در انتخاب و رفتار رسیده است. اما در باب این مساله نگاه علامه طباطبائی با توجه به مفهوم شاکله به عنوان یکی از عوامل مهم و مؤثر در انتخاب و رفتار برآیندی از عوامل درونی و بیرونی مورد است. بنابراین نه تنها میتوان به شناختی کامل از زیرساختهای انتخاب و رفتار دست یافت، بلکه مفهوم شاکله میتواند به عنوان مبنایی متقن و برهانی جهت نقد و پایش دیدگاههایی چون دیدگاه گلسر مورد توجه قرارگیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
"A Comparative Study of the Choice-Making Model in the Views of Allameh Tabataba’i and William Glasser with Emphasis on Personality Structure and the Quality World"
نویسندگان [English]
1 Doctoral student of Philosophy of Education, Al-Zahra University
2 Associate Professor of Philosophy of Education, Alzahra University
3 Assistant Professor, Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
4 Associate Professor of Department of Philosophy and Islamic Wisdom, Faculty of Theology, Alzahra University Tehran, Iran
چکیده [English]
Education is always influenced by the image that philosophical approaches and, consequently, social and psychological approaches present of humans, and in fact, they introduce humans from their own perspective. The present research is in search of an approach that provides correct and realistic knowledge regarding the infrastructures of human choice and behavior. Accordingly, a comparative study of the human choice pattern in the views of Allameh Tabatabai and William Glasser has been conducted with regard to the concepts of form and the desired world. In this research, first, the two concepts of form and the desired world have been defined and explained using a descriptive-analytical method, and then the differences and similarities of these two concepts have been examined using a comparative analysis method. The final step of this research is to compare and extract different educational implications resulting from the two concepts of structure and the desired world using the inferential method. Comparing these two concepts showed that the desired world, as one of the influential infrastructural elements in human choice and behavior, deals only with internal factors. Therefore, Glasser has reached an incomplete understanding of the effective infrastructures in choice and behavior. However, on this issue, Allameh Tabataba'i's view is relevant, considering the concept of structure as one of the important and effective factors in choice and behavior resulting from internal and external factors. Therefore, not only can a complete understanding of the infrastructures of choice and behavior be achieved, but the concept of structure can also be considered as a solid and demonstrative basis for criticizing and monitoring viewpoints such as Glasser's viewpoint.
کلیدواژهها [English]