تبیین هستی شناسانه اخلاق توحیدی از دیدگاه ملاصدرا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

2 استاد دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی

10.22034/kalam.2025.734

چکیده

انسان برای رسیدن به کمال آفریده شده است. فضایل و کمالات در یک دسته بندی به فضایل و کمالات فکری و اخلاقی تقسیم می شوند. هر نظام فکری برای رسیدن به کمال اخلاقی، نظریه های خاص خود را عرضه می کنند و راه های گوناگونی ارائه می دهند که البته برخی از آنها گمراه کننده هستند. این مقاله با در نظر گرفتن این پرسش که در نظام توحیدی ملاصدرا که منبعث از وحی و رسالت است، با چه اصولی می توان به کمالات اخلاقی دست یافت؟ در صدد بررسی مسأله است و دستاوردهای این جستار به این قرار هستند: یکم. در حکمت صدرایی، خدا به عنوان خالق بشر و حقیقتی که اشراف کامل به مخلوق خود دارد و به تمام ابعاد وجودی و شخصیتی انسان آگاه است باید سرچشمه اخلاق و هدف متعالی اخلاق قرار گیرد؛ دوم. مولفه هایی از جمله تهذیب نفس، به یادداشتن مرگ، الگوگیری، و علم در ارتقای وجودی انسان سهیم است. سوم. این مولفه ها نقش هستی شناسانه در اخلاق  توحیدی دارند و تقویت هر یک از آنها به تحکیم ارکان اخلاق توحیدی می انجامد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

"An Ontological Explanation of Monotheistic Ethics from the Perspective of Mulla Sadra"

نویسندگان [English]

  • Fatemeh sadat Moosavi renani 1
  • abdollah salavati 2
  • Einollah Khademi 2

1 Student at Shahid Rajaee Teacher Training University

2 Professor, Shahid Rajaee Teacher Training University

چکیده [English]

"Man is created to achieve perfection. Virtues and perfections are categorized into intellectual and moral virtues. Each intellectual system offers its own theories for achieving moral perfection and provides various ways, some of which can be misleading. This article considers the question of what principles can be used to achieve moral perfections in the monotheistic system of Mulla Sadra, which is derived from revelation and mission. The study results are as follows: First, in Sadrian philosophy, God, as the creator of man and the truth with complete knowledge of His creation, should be the source of ethics and the ultimate goal of morality. Second, elements such as self-purification, remembering death, role models, and knowledge contribute to human existential elevation. Third, these elements have an ontological role in monotheistic ethics, and strengthening each of them leads to the consolidation of the pillars of monotheistic ethics."

کلیدواژه‌ها [English]

  • knowledge
  • Moral Perfection
  • Self-purification
  • Monotheism
  • Monotheistic Ethics
  • Mulla Sadra
  • تاریخ دریافت: 12 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش: 12 شهریور 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 12 شهریور 1404