احباط و تکفیر و رابطه آن با عدل الهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه زنجان

2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه زنجان

3 استادیار گروه معارف، دانشگاه زنجان

10.22034/kalam.2022.250

چکیده

یکی از مباحث چالش برانگیز در حوزه کلام اسلامی، مسأله احباط و تکفیر و در صورت امکان وقوع، ارتباط آن با عدل الهی است. آراء و دیدگاه­های متکلمان معتزلی، اشعری، و شیعی در باب جواز و یا عدم جواز احباط و تکفیر و نیز روش محاسبه اعمال بسیار متفاوت است. معتزله با پذیرش احباط و تکفیر در دو شکل مطلق و موازنه، به ادله عقلی و نقلی متعددی استناد کرده­اند و در مقابل، اشاعره و متکلمان امامیه نیز با ارائه ادله عقلی و نقلی، ضمن ردّ قول معتزله، در اثبات دیدگاه خود کوشیده­اند. اما مسأله اساسی آن است که با توجه به وجود آیاتی از قران کریم که به نوعی بیانگر وقوع احباط و تکفیر هستند، در کنار آیات دیگری که بر محاسبه و جزا دهی دقیق تک تک اعمال دلالت می کنند، سازگاری احباط و تکفیر با عدل الهی چگونه تفسیر، توجیه و تبیین می­شود؟ این مقاله در صدد است تا پس از تبیین دیدگاه­ها وادله­ی متکلمان در باب چگونگی وقوع و یا عدم وقوع احباط و تکفیر، ارتباط آن با عدل الهی را بررسی نماید. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Cancellation and compensation: its relation to Divine Justice

نویسندگان [English]

  • madineh ghanbari 1
  • sahar kavandi 2
  • ابوالقاسم اوجاقلو 3

1 کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه زنجان

2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه زنجان

3 استادیار گروه معارف، دانشگاه زنجان

چکیده [English]

The cancellation and compensation, and in case of the possibility of occurrence, its relation to divine justice  are among the challenging issues in Islamic Theology. The views and perspectives of Mu’tazilite, Ash’ari, and Shi’i theologians vary greatly on the contingency or non-contingency of cancellation and compensation and reckoning of deeds. Mu’tazilites acknowledge the cancellation and compensation in its absolute and balanced form and have referred to the rational arguments and revealed arguments. On the contrary, Ash’arites and Imamiyya theologians with reference to the rational and revealed arguments have attempted to refute Mu’tazilites’ proposition and substantiate their viewpoint. However, the matter of contention is that in light of some verses in Quran indicating the occurrence of cancellation and compensation, in addition to the verses emphasizing the precise retribution of every deed, how can the compatibility of cancellation and compensation with divine justice be interpreted, justified and clarified? By elucidating the viewpoints and arguments of theologians about the occurrence or non-occurrence of cancellation and compensation, the current article is aimed at examining its relation with divine justice.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cancellation
  • Compensation
  • Shi’i Theologians
  • Mu’tazilite Theologians
  • Ash’arites
  • Divine Justice
  • ابن منظور الأنصاری، محمد بن مکرم، 1414ق، لسان العرب، بیروت: انتشارات دار الفکر- دار صادر.
  • ایجی، میر سید شریف، 1325ق، شرح المواقف، قم: انتشارات الشرف الرضی،ج4-7-8.
  • آمدی، سیف الدین، 1423ق، أبکار الأفکار فی أصول الدین، قاهره:انتشارات دار الکتب.
  • بحرانی، ابن میثم،1406ق، قوائد المرام فی علم الکلام، مطبعة مهر قم.
  • تفتازانی، سعدالدین، 1409ق، شرح المقاصد، قم: انتشارات الشریف الرضی، ج4-5.
  • جزری، ابن اثیر، 1367ش، النهایه فی غریب الحدیث و الأثر، قم: انتشارات موسسه مطبوعاتی اسماعلیلیان.
  • جوینی، عبدالملک بن عبدالله، 1416ق، الإرشاد الی قواطع الأدله فی أول الإعتقاد، بیروت: انتشارات دار الکتب العلمیه.
  • حسینی زبیدی، محمد بن عبدالرزاق المرتضی، 1414ق، تاج العروس من جواهر القاموس، بیروت انتشارات دارالفکر.
  • حلی، علامه حسن بن یوسف، 1363ش، أنوار الملکوت فی شرح الیاقوت، قم: انتشارات الشریف الرضی.
  • ----- ، 1426ق، تسلیک النفس إلی حظیره القدس، قم: انتشارات مؤسسه الإمام الصادق (ع).
  • ----- ، 1413ق، کشف المراد فی شرح تجریدالإعتقاد، قم: انتشارات موسسه النشر الإسلامی.
  • حمصی رازی، سدید الدین، 1412ق، المنقذ من التقلید، قم انتشارات موسسه النشر الاسلامی.

خرازی، محسن، 1315، شرح بدایه المعارف، قم: انتشارات آیت اشراق.

  • رازی، فخرالدین ابوعبدالله محمد بن عمر، 1420ق، مفاتیح الغیب، بیروت: انتشارات دار احیاء التراث العربی.
  • رازی، سدیدالدین محصی، 1414ق، المنقذ من التقلید، قم، مؤسسه النشر الإسلامی، ج2.
  • راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسین بن محمد، 1383ش، لغت نامه راغب اصفهانی، ترجمه غلامرضا خسروی حسینی.
  • ----- ، 1412ق، المفردات فی غریب القرآن، دار العلم الدار الشامیه.
  • سید مرتضی( علم الهدی)، ابوالقاسم علی بن حسین بن موسی، 1411ق، الذخیره فی علم الکلام، قم: انتشارات موسسه النشر الإسلامی.
  • شبر، سید عبدالله، 1424ق، حق الیقین فی معرفه أصول الدین، قم: انتشارات أنوار الهدی.

شعرانی ابوالحسن، 1393ق، شرح فارسی تجرید الاعتقاد، تهران: انتشارات اسلامیه.

  • شیخ طوسی، ابو جعفر محمد بن حسن، 1406ق، الاقتصاد فیما یتعلق بالإعتقاد، بیروت: دارالأضواء، چاپ دوم.
  • ----- ، 1358ش، تمهید الاصول فی علم الکلام، به کوشش عبدالمحسن مشکاه الدینی، تهران: انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران.
  • طباطبایی، سید محمد حسین، 1374ش، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: انتشارات اسلامی جامعه‏ی مدرسین حوزه علمیه قم.
  • طوسی، خواجه نصیرالدین ابو جعفر محمد بن محمد بن حسن، 1407ق، تجرید الاعتقاد، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
  • طریحی، الشیخ فخر الدین، 1408ق، مجمع البحرین، مکتب نشر:الشقافه الإسلامیه.
  • فاضل مقداد، ابوعبدالله مقداد بن عبدالله، 1405ق، إرشاد الطالبین إلی نهج المسترشدین، قم: انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشی.
  • -----، 1422ق، اللوامع الإلهیه فی المباحث الکلامیه، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
  • قرشی، سید علی اکبر، 1371ش، قاموس قرآن، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ ششم.
  • کلینی، محمد بن یعقوب، 1383ش، الکافی، تهران: دارالکتب الاسلامیة.
  • لاهیجی، عبدالرزاق بن علی فیاض، 1362، سرمایه ایمان در اصول اعتقادات، تهران: انتشارات الزهراء،.چاپ سوم.
  • مجلسی، محمد باقر، 1404ق، بحارالأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، بیروت: موسسه الوفاء.
  • مصطفوی، حسن، 1360، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، انتشارات: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران.
  • معرفت، محمدهادی، 1388، التمهید فی علوم القرآن، قم: موسسه فرهنگی انتشاراتی التمهید، ج3.
  • مکدرموت، مارتین، 1372، اندیشه های کلامی شیخ مفید، ترجمه احمد آرام، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  • مفید، محمد بن محمد بن نعمان(شیخ مفید)، 1414ق، النکت الإعتقادیة، دارالمفید.
  • ملاصدرا، محمد بن ابراهیم( صدرالدین شیرازی)، 1360ش، الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة، تعلیق و تصحیح و مقدمه سید جلال الدین آشتیانی، مشهد: مرکز نشر دانشگاهی.
  • مفید، محمد بن نعمان( شیخ مفید)، 1413، أوائل المقالات فی المذاهب و المختارات، قم: انتشارات الموتمر العالمی للشیخ المفید، ج2.
  • همدانی، عبدالجبار بن احمد، 1422ق، شرح الاصول الخمسه، بیروت: انتشارات دار احیاء التراث العربی، ج4.

 

  • تاریخ دریافت: 15 بهمن 1400
  • تاریخ بازنگری: 21 اردیبهشت 1401
  • تاریخ پذیرش: 22 خرداد 1401
  • تاریخ اولین انتشار: 01 شهریور 1401