دیدگاه زکریای رازی در باب جزء لایتجزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی ره

2 دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه بین المللی امام خمینی ره،

3 استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه بین المللی امام خمینی ره

10.22034/kalam.2022.338

چکیده

بحث جزء لایتجزی در میان متفکران مسلمان از قرن اول تا قرن ششم هجری، یکی از مهم­ترین و مؤثرترین نظریه­ی کلامی در جهان اسلام است. این نظریه در جهان اسلام با رویکرد کلامی نخستین بار به دست متکلمان معتزلی به وجود آمده و بعدها اشعریان هم آن را پذیرفتند. بر اساس این نظریه عالم حاصل اجتماع و افتراق اجزاء خرد است. با توجه به شواهد تاریخی منشاء اقتباس این نظریه نه فقط از یونان باستان بلکه از آراء هندی از جمله: فرقه­های بودائی سوترانانیکا، ایباشیکا، در دین جین و مکتب نیایا نیز بوده و سه دیدگاه عمده در خصوص جزء لایتجزی مطرح شده است: در دیدگاه اول که نگرش غالب متکلمان اعم از معتزلی و اشعری اینکه جواهر فرد فاقد کمیت­اند­ و مانند نقطه­ی هندسی، متحیز­اند. در دیدگاه دوم معتزلیان بصری معتقدند جسم از اجزاء لایتجزایی تشکیل شده که دارای بعد و امتدادند. دیدگاه سوم که مختص محمّد بن زکریای رازیست، وی اصل همه­ی مواد را هیولا می­داند و هیولی اولی همان جزء لایتجزی است که امکان فساد و تغییر در اجسام و در نتیجه خلقت جهان را شامل می­شود. این سه دیدگاه مختلف دارای وجه تشابه و افتراق ­اند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Zakariyyāʾ al-Rāzī's Opinion about the Atomic Component

نویسندگان [English]

  • akram morsali 1
  • majid mollayosefi 2
  • rohollah adineh 3

1 Master of Philosophy and Islamic wisdem, Imam Khomeini International University

2 Associate Professor, Department of Islamic Philosophy and Wisdom, Imam Khomeini International University.

3 Assistant Professor, Department of Islamic Philosophy and Wisdom, Imam Khomeini International University

چکیده [English]

The discussion of atom among Muslim thinkers from the first century to the sixth century of Hijri is one of the significant and effective theological theories in the Islamic world. This theory was first introduced by the Mu'tazili thinkers with a theological approach in the Islamic world and later the Ash'aris acknowledged it as well. According to this theory, the world is the result of polycentricity and scatteration of individual and small components. According to the historical evidence, the origin of the adaptation of this theory is not only from ancient Greece, but also from Hindi opinions such as: Sutrananika, Ibashika Buddhist groups, in Jain religion and the Nyaya school, and three major viewpoints have been proposed regarding the atom: the first viewpoint, which is the predominant attitude of the scholars including Mu'tazili and Ash'ari, is that indivisible component has no quantity and is place-oriented like a geometric point. In the second view, Mu'tazili Basri theologians believe that the body is made up of place-oriented components that have dimension and extension. In the third view, which is specific to Muhammad bin Zakariyyā, it is considered that the origin of all substances to be hylomorphic, and the first hylomorphism is the atom that includes the possibility of distortion and change in bodies and as a result the creation of the world. These three different views have similarities and differences. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • atom
  • indivisible component
  • Zakariyyāʾ al-Rāzī
  • Muslim theologians
  • theory of atomism
  • اذکایی، پرویز.( 1384). حکیم رازی. تهران: طرح نو، چاپ اول.
  • ابن تیمیه، احمد بن عبد الحلیم. (1405ه.ق). النبوات. به کوشش محمد عبد الرحمان عوض. بیروت: أضواء السلف،چاپ اول.
  • ابن میمون، موسی.( 1974م). دلاله الحائرین. به کوشش حسین آتای. قاهره: مکتبه الثقافه الدینیه،چاپ اول.
  • ابن فورک، محمد بن حسن، (1425 ه.ق). مقالات الشیخ ابی الحسن الاشعری. مصحح احمد عبدالرحیم سایح. قاهره: مکتبه الثقافه الدینیه، چاپ اول.
  • ابو رشید نیشابوری، سعید. ( 1979م). المسائل فی الخلافبین البصریین و البغدادیین. به کوشش معن زیاده و رضوان سید. بیروت: بی­نا،چاپ اول.
  • أبوریده، محمد عبدالهادی.( 1365). ابراهیم بن سیار نظام و آراؤه الکلامیه الفلسفیه. قاهره: مطبعه لجنه التألیف و الترجمه النشر.
  • اسفراینی، شهفور.( 1403ه.ق). التبصیر فی الدین و تمییز الفرقه الناجیه عن الفرق الهالکین. به کوشش محمد زاهد کوثری. قاهره: المکتبه الازهریه للتراث، چاپ اول.
  • الأشعری، ابی الحسن علی بن إسماعیل. (1950م). مقالات الاسلامیین و اختلاف المسلین. قاهره: مکتبه النهضه العصریه، چاپ اول.
  • الرضی باقلانی، محمّد بن طیب.(1407ه.ق). الانصاف. به کوشش عمادالدین احمد حیدر. بیروت: بی­نا، چاپ اول.
  • انصاری، زکریا. (1411ه.ق). الحدود الانیقه و التعریفات الدقیقه. به کوشش عماد الدین احمد حیدر. بیروت: دار الفکر المعاصر،چاپ اول.
  • پزدوی، محمّد.( 1383ه.ق). اصول الدین. به کوشش هپ لینس. قاهره: بی­نا، چاپ اول.
  • پینیس،س.( 1365ه.ق). مذهب الذره عندالمسلمین. مترجم محمد عبدالهادی ابوریده. قاهره:مکتبه النهضه المصریه،چاپ اول.
  • جرجانی، علی بن محمد.( 1325ه.ق). شرح المواقف. قم: الشریف الرضی،چاپ اول.
  • جوینی، عبدالملک .( 1405ه.ق). الارشاد. به کوشش اسعد تمیم. بیروت: بی­نا، چاپ اول.
  • حسن زاده آملی، حسن. (1385). دروس معرفت نفس. قم: الف، لام، میم،چاپ اول.
  • حسینی اردکانی، احمد بن محمّد.( 1375). مرآت الاکوان تحریر شرح هدایه ملاصدرا. تهران: انتشارات علمی فرهنگی،چاپ اول.
  • خراسانی، شریف الدین.( 1350). نخستین فیلسوفان یونان. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ چهارم.
  • دهخدا، علی اکبر. جعفرشهیدی، اکرم سلطانی، غلامرضا ستوده، ایرج مهرکی. ( 1390). لغت­نامه. تهران: دانشگاه تهران مؤسسه انتشارات و چاپ، چاپ اول.
  • رازی، محمّد بن زکریا. (2005م). الرسائل الفلسفیه. محقق کراوس. دمشق: بدایات، چاپ اول.
  • سجادی، جعفر. (1373). فرهنگ معارف اسلامی. تهران: کوشش، چاپ چهارم.
  • سهروردی، یحیی. (1340). پرتو نامه چهارده رساله. به کوشش محمّد باقر سبزواری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول.
  • شایگان، داریوش. (1362) . ادیان و مکاتب فلسفی هند. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم.
  • شلومو، پانیز.( 1387).نظریه جوهر فرد از دیدگاه مسلمین. مترجم فرشته آهنگری. تهران: کلک سیمین، چاپ اول.
  • غزالی، محمّد بن محمّد.( 1986م). المقصد الاسنی. به کوشش فضله شحاده. بیروت: بی­نا،چاپ اول.
  • قاضی، عبدالجبار بن احمد. (1974 م). المنیه و الامل. اسکندریه: دارالمطبوعات الجامعیه، چاپ اول.
  • کاپلستون، فردریک. (1385). تاریخ فلسفه. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی سروش، چاپ پنجم.
  • گاتری، دبلپو.کی.سی.( 1375). تاریخ فلسفه­ی یونان. ترجمه مهدی قوام صفری. تهران: فکر روز، چاپ اول.
  • محقق، مهدی.( 1317). شرح احوال و آثار رازی. تهران: انتشارات آموزش انقلاب اسلامی،چاپ اول.
  • مطهری،مرتضی. (1372). علل گرایش به مادیگری.تهران: صدرا، چاپ اول.
  • ـــــــــ . 1376. مجموعه آثار شهید مطهری. تهران: صدرا،چاپ هفتم.
  • مفید، محمّد بن محمّد. (1413ه ق).أوائل المقالات فی المذاهب و المختارات. به کوشش ابراهیم انصاری. قم: الموتمر العالمی لالفیه الشیخ المفید، چاپ اول.
  • نوبخت، ابراهیم بن نوبخت.(1413ه.ق). الیاقوت فی علم الکلام. به کوشش علی اکبر ضیائی. قم: مکتبه آیه الله العظمی المرعشی النجفی(ره)،چاپ اول.
  • ولفسن، هری اوسترین . (1368). فلسفه علم کلام. مترجم احمد آرام. تهران: انتشارات الهدی،چاپ اول.
  • هایزنبرگ، ورنر.( 1370). فیزیک و فلسفه. مترجم محمود خاتمی. تهران: انتشارات علمی. چاپ اول.
  • یتیتارنکو، بورا. و. گ.( 1355). مقدمه­ای بر سیر فلسفه در چین باستان. مترجم مجید کلکته چی.تهران:انتشارات پیام نور،چاپ اول.
  • پاسدار اسلام.( 1360). شیخ مفید.( شماره 3):54-52.
  • صانعی،منوچهر.(1371). جوهر فرد در نظر متکلمین اسلامی. ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی. (شماره 8و9):200-189.
  • طاهری سرتشنیزی، اسحاق.( 1384). نظریه ذره. اندیشه­ی نوین دینی. (شماره 2):134-117.
  • معصومی همدانی، حسین.( 1395). جزء لایتجزی. در دائره المعارف بزرگ اسلامی. ویراستار: محمّد کاظم موسی بجنوردی. تهران: مرکز دایره معارف بزرگ اسلامی.19-1.
  • یزدی مطلق(فاضل)، محمود. (1374). جوهر فرد یا جزء لایتجزی از نظر متکلمین اسلامی شیعه، اشاعره، معتزله. فصلنامه دانشکده ادبیات و معارف مشهد. (شماره 30):109-98.
  • ناجی اصفهانی، حامد، و قاسمی، ناصر.( 1395). مقایسه­ی بین جوهر فرد از نظر متکلمان اسلامی و ذرات بنیادین در فیزیک نوین. پژوهش­های علم و دین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال 7.(شماره­ی 2):97-114.
  • پایان نامه «نقد و بررسی آراء کلامی زکریای رازی» نویسنده: فائزه سیبویه، استاد راهنما: فروزان راسخی، دانشگاه الزهراء(س)، دانشکده الهیات، دفاع در تاریخ 1392.
  • Alnoor, Dhanani.1994.Islamic Philosophy Theology and Science (The Physical Theory of Kalam). E.J.Brillleiden .New York. Koln.
  • تاریخ دریافت: 23 اسفند 1401
  • تاریخ بازنگری: 17 فروردین 1402
  • تاریخ پذیرش: 15 اردیبهشت 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 15 اردیبهشت 1402