تبیین دیدگاه‌های کلامی امامیه و زیدیه در مسأله صفات خبری، حکم مرتکب کبیره و امامت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدرس جامعه الزهرا (س)

10.22034/kalam.2023.45342.2445

چکیده

فرقه امامیه و زیدیه دو فرقه شیعی­اند که در برخی مسائل کلامی مانند صفات خبری، حکم مرتکب کبیره و امامت اختلاف نظر دارند. تحلیل دیدگاه­های دو فرقه در این مسائل به دلیل تأثیر در تبیین آموزه­های دینی، اهمیت دارد. یافته­های پژوهش که با پردازش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه­ای و نرم افزاری به دست آمد این است که امامیه بر خلاف برخی از متکلمان زیدیه، صفات خبری را تأویل می­بردند؛ امامیه مرتکب کبیره را مؤمن فاسق و غیرخالد در جهنم و زیدیه او را فاسق و خالد در جهنم می­دانند؛ در اغراض امامت، امامیه قائل به اغراض علمی و عملی و زیدیه صرفا قائل به اغراض عملی هستند؛ امامیه ویژگی­های امام را عصمت، افضلیت و دارا بودن علم لدنی می­دانند، اما زیدیه عصمت را شرط ندانسته، افضلیت را با شرط تخصیص پذیرفته و قائل به علم لدنی نیستند؛ امامیه در تعیین امام، نص قولی و فعلی و زیدیه تنها نص قولی را می­پذیرند؛ امامیه قائل به انحصار ائمه در دوازده نفرند، اما زیدیه حصر در دوازده امام را نمی­پذیرند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Explication of the Theological Approaches of Imamiyya and Zaydiyya on Narrated Attributes, the Judgement on Committing a Cardinal Sin and Imamate

نویسنده [English]

  • nasrin ansarian

Al-Zahra community teacher

چکیده [English]

"Imamiyya" and "Zaydiyya" are two Shia groups that differ in some theological issues such as "narrated attributes", "judgment on committing a cardinal sin" and "Imamate". Religious educations are central, therefore, the purpose of this article is to answer this question: what is the explanation of the theological views of the Imamiyya and Zaydiyya concerning "narrated attributes", "the judgment on committing cardinal sin" and "the Imamate"? The findings of the research, which were obtained through descriptive and analytical research and using library and software resources, are: the Imamiyya, unlike some Zaydiyya, interprets Quranic verses and tradition to narrated attributes, the Imamiyya defines the great perpetrator as "believers who are immoral" and "non-believers in hell" and the Zaydiyya believe that they are "transgressive" and "immortal in hell". In Imamate, the Imamiyya believes in "scientific" and "practical" purposes, while the Zaydiyya only believes in "practical" purposes. The Imamiyya considers the qualities of the Imam as "infallibility", "excellence" and "having given knowledge", but Zaydiyya does not consider "infallibility" to be a condition, and it acknowledges "excellence" with the condition of allocation and do not believe in "given knowledge". In determining the Imam, the Imamiyya accept the "verbal" and "actual" texts, and the Zaydiyya only agree to take the "verbal" text. Moreover, the Imamiyya limits Imams to twelves imams, yet the Zaydiyya believes otherwise. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Imamiyya
  • Zaydiyya
  • narrated attributes
  • judgment on committing cardinal sin
  • public imamate
  • Imamate is special
  • تاریخ دریافت: 10 مرداد 1401
  • تاریخ بازنگری: 04 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 14 آذر 1401
  • تاریخ اولین انتشار: 14 آذر 1401