نویسندگان
1 استادیار گروه فلسفه دانشگاه زنجان
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته فلسه و کلام اسلامی دانشگاه زنجان
چکیده
مساله این مقاله مطالعه موردی آموزه عالم امر به عنوان یکی از مصادیق جمع قرآن و برهان در تفسیر المیزان است. علامه طباطبایی بر اساس مبانی خاص خود در روش تفسیر قرآن، با بررسی همه آیات مربوط به عالم امر و خلق ویژگیهای عالم امر را استقصا کرده با استفاده از قانون علیت وجایگاه عالم عقول و مفارقات در فلسفه اسلامی به خوانش این معنای وحیانی میپردازد. عالم امر عالمی ثابت، واحد و بسیط، فرازمان و فرامکان است که عالم خلق، تنزل یافته آنست. علامه از این تبیین فلسفی به تفسیری ژرف از برخی معانی وحیانی مورد اختلاف بین مفسران مانند روح، عالم ذر، هدایت به امر، قضا و قدر، لوح محفوظ و حقیقت قرآن و... بهره میبرد. در این مقاله پس از بیان اجمالی مبانی روششناختی علامه در تفسیر قرآن به ویژگیهای عالم امر در مقابل عالم خلق در قرآن و خوانش فلسفی علامه از آن پرداخته میشود و سپس تفسیر علامه از امری بودن روح، عالم ذر، و هدایت به امر مورد بررسی قرار میگیرد. پژوهشگران تا کنون با این رویکرد به این مساله نپرداختهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Allameh Tabatabai's philosophical reading of the Quranic concept of the universe and its application in understanding the Holy Quran
نویسندگان [English]
1 Assistant Professor of the Philosophy Department of Zanjan University
2 Graduated with a master's degree in philosophy and Islamic theology from Zanjan University
چکیده [English]
The problem of this article is a case study of the teaching of the world of things as one of the examples of combining the Qur'an and proof in the interpretation of al-Mizan. By examining all the verses related to the world of matter and creation, Allameh Tabataba'i investigates the characteristics of the world of matter by using the concept of the world of minds and contradictions in Islamic philosophy to read this revelation meaning. Then he takes advantage of this teaching in a deep explanation of the revealed meanings disputed by the Qur'an commentators, such as Taynat, Al-Zar, Qada and Qadr, Loh Mahfouz, etc. According to Allameh Alam, the world is completely separated from matter and the properties of matter such as time and space. This order of complete actuality and stability explains the inner meanings of the mentioned revelations. Allameh's explanation based on the longitudinal relationship of two orders of order and creation is compatible with human discretion and divine justice and is much more successful than the contradictory and deterministic opinions of commentators in this regard. So far, researchers have not dealt with the world of matter and creation with this approach.
کلیدواژهها [English]