نویسندگان
1 استادیار گروه فلسفه دانشگاه زنجان
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته فلسه و کلام اسلامی دانشگاه زنجان
چکیده
مساله این مقاله مطالعه موردی آموزه عالم امر به عنوان یکی از مصادیق جمع قرآن و برهان در تفسیر المیزان است. علامه طباطبایی ره با بررسی همه آیات مربوط به عالم امر و خلق ویژگی های عالم امر را استقصا کرده با استفاده از مفهوم عالم عقول و مفارقات در فلسفه اسلامی به خوانش این معنای وحیانی می پردازد. آنگاه از این آموزه در تبیین ژرفی از معانی وحیانی مورد اختلاف بین مفسران قرآن مانند طینت، عالم ذر، قضا و قدر، لوح محفوظ و... بهره می برد. از نظر علامه عالم امر مرتبه از کاملا مجرد از ماده و ویژگی های ماده مانند زمان و مکان است. این مرتبه فعلیت و ثبات تام، تبیین کننده باطن معانی وحیانی مذکور است. تبیین علامه مبتنی بر رابطه طولی دو مرتبه امر و خلق، با اختیار انسان و عدالت الهی سازگار است و بسیار موفق تر از آراء متناقض و جبرگرایانه مفسران در این باب است. پژوهشگران تا کنون با این رویکرد به عالم امر و خلق نپرداخته اند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Allameh Tabatabai's philosophical reading of the Quranic concept of the universe and its application in understanding the Holy Quran
نویسندگان [English]
1 Assistant Professor of the Philosophy Department of Zanjan University
2 Graduated with a master's degree in philosophy and Islamic theology from Zanjan University
چکیده [English]
The problem of this article is a case study of the teaching of the world of things as one of the examples of combining the Qur'an and proof in the interpretation of al-Mizan. By examining all the verses related to the world of matter and creation, Allameh Tabataba'i investigates the characteristics of the world of matter by using the concept of the world of minds and contradictions in Islamic philosophy to read this revelation meaning. Then he takes advantage of this teaching in a deep explanation of the revealed meanings disputed by the Qur'an commentators, such as Taynat, Al-Zar, Qada and Qadr, Loh Mahfouz, etc. According to Allameh Alam, the world is completely separated from matter and the properties of matter such as time and space. This order of complete actuality and stability explains the inner meanings of the mentioned revelations. Allameh's explanation based on the longitudinal relationship of two orders of order and creation is compatible with human discretion and divine justice and is much more successful than the contradictory and deterministic opinions of commentators in this regard. So far, researchers have not dealt with the world of matter and creation with this approach.
کلیدواژهها [English]