نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد سطح 3 جامعۀ النور شیراز
2 رئیس دانشگاه آزاد جهرم و استاد حوزه
3 استاد دانشگاه شیراز و حوزه علمیه جامعۀ النور شیراز
چکیده
مسألۀ امامت یا خلافت، بر خلاف مدعای برخی دگراندیشان صرفا یک مسئلۀ تاریخی، به تاریخ سپرده شده نیست؛ بلکه یک جریان مستمری است که بر اخلاق، فقه، عقائد و حتی نیات و گرایشات(سبک زندگی) طرفین مخاصمه تأثیر گسترده دارد. اثبات حقانیت امام علی(علیهالسلام) از طرق مختلف وظیفه هر شیعهای است. از جمله این طُرُق، بیان مطاعن خلفاء در مقابل انبوه فضائل امام علی(علیهالسلام) است. یکی از این مطاعن، تخلف صحابه از جیش اسامۀ و لوازم و تبعات آن است. هدف این مقاله که به روش کتابخانهای مستند و به روش تحلیلی- تبیینی ارائه میشود، بررسی و تبیین دلالت تخلف صحابه از جیش اسامه، بر مطاعن خلفاء و افضلیت امام علی میباشد. حاصل اینکه این جریان، ریشه در بینش و گرایش متخلفان از یکسو و اغراض و اهداف ایشان از سوی دیگر دارد. اجتهاد مقابل نص برای تخلف از جیش اسامه، سبب مراجعت ایشان به مدینه، منع اعطاء لوح و و تشکیل سقیفه برای غصب خلافت شد. این پِیجِ تاریخی خاص سبب تشتت میان مسلمین و انحراف خلافت گردید. این عملکرد از این حیث مطاعن خلفاء محسوب میشود که به دلالت تضمنی، دال بر تخلف از دستور صریح قرآن کریم بر اطاعت مطلق از نبی بوده، خود این امر مستلزم سلب عنوان خلیفه نبی است، زیرا مشروعیت خلافت، مسبوق به اطاعت محض نسبت به مستخلفعنه است. در حالیکه امام علی ین سرسپردگی را در همه مواضع به اثبات رسانیده و در این جریان نیز از اول ایشان مستثنی شده و بر خلاف شیوخ صحابه، تحت رایت اسامه جوان قرار نگرفته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Dimensions of the implication of the violation of Osama's army on the obedience of the caliphs and the superiority of Imam Ali (peace be upon her)
نویسندگان [English]
1 Level 3 Professor, Al-Noor Society, Shiraz
2 Level 3 Professor at Al-Noor Community Center in Shiraz and President of Jahrom Azad University
3 Professor at Shiraz University and Al-Noor Seminary, Shiraz
چکیده [English]
. Proving the legitimacy of Imam Ali in various ways is the duty of every Shiite. Among these ways is the statement of the obedience of the caliphs in comparison with the multitude of virtues of Imam Ali (peace be upon him). One of these obediences is the violation of the Companions by the army of Usamah and its consequences. The aim of this article, which is presented in a documented library method and an analytical-explanatory method, is to examine and explain the implication of the violation of the Companions by the army of Usamah on the obedience of the caliphs and the superiority of Imam Ali (peace be upon him). As a result, this process is rooted in the vision and tendency of the violators on the one hand and their intentions and goals on the other. The Ijtihad against the text for violating the army of Usamah caused them to return to Medina, forbid giving the tablet and pen to the Prophet (peace be upon him and his family), and form a hut to usurp the caliphate. This particular historical page caused division among Muslims and the deviation of the caliphate. This action is considered to be obedience to the caliphs in this respect, which implicitly indicates a violation of the explicit command of the Holy Quran on absolute obedience to the Prophet, which in itself requires the removal of the title of caliph of the Prophet, because the legitimacy of the caliphate is preceded by absolute obedience to the successor. While Imam Ali (peace be upon him) has proven this submission in all positions and in this process too, he has been exempted from the beginning and, unlike the sheikhs of the companions, has not been placed under the banner of the young Usamah.
کلیدواژهها [English]